Friday, May 22, 2015

Tahap dan Jenis Permainan

Permainan boleh diketogerikan kepada 5 jenis permainan mengikut tahap umur kanak-kanak.
UMUR
JENIS PERMAINAN
HURAIAN
0 - 2 tahun
Permainan Solitari / Individu
Situasi dimana kanak-kanak bermain seorang diri.
Contoh:
0 - 6 bulan :
  • Memasukan barang ke mulut
  • Mencapai, mengutip dan mengenggam 
    mengunakan tangan.
  • Bermain sendiri mengunakan permainan seperti rattle.
        
6 - 12 bulan :
  • Melihat dan meniru.
  • Pergerakan mengulang seperti menepuk tangan, membuang permainan.
  • Suka permainan mudah peek –a- boo.
  • Meneroka permainan mengunakan tangan dan mulut.
12 - 18 bulan:
  • Mengetuk dua barang / objek dan mengenalpasti bunyi.
  • Mengulang perbuatan
  • Bermain dan bercakap seorang
     
18 – 2 tahun:
  • Belajar mencuba dan melakukan kesalahan
  • Meniru gaya permainan kanak-kanak lain atau  orang dewasa
  • Melihat kanak-kanak lain bermain tetapi tidak mengambil bahagian
  • Suka bermain dengan orang dewasa.
  • Suka permainan yang berulang seperti meletak dan mengeluarkan objek serta menselerakan.
2 – 2.5 Tahun
PermainanSpectator
  • Situasi dimana kanak-kanak menonton atau melihat kanak-kanak lain bermain.
2.5 – 3 Tahun
Permainan Selari
  • Situasi dimana kanak-kanak bemain bersebelahan atau dalam kumpulan yang sama dengan mengunakan permainan yang sama tetapi tidak berinteraksi antara satu sama lain.
      
3 – 4 Tahun
Permainan Asosiatif/ Perkongsian
Situasi kanak-kanak mula bermain bersama dengan mengembangkan kemahiran berinteraksi semasa bermain.
Contoh:
  • Mengenal pasti bentuk, huruf dan warna
  • Cuba menyelesaikan jigsaw puzzle yang mudah.
  • Bermain bersama kanak-kanak lain.’
  • Suka bertanya dan mendapatkan kepastian seperti kenapa dan bagaimana.
      
4 – 6 Tahun
Permainan Kerjasama
Situasi dimana kanak-kanak berinterksi, mengambil bahagian dalam permainan, berkongsi, berkerjasama, berunding dan membuat keputusan dalam pemilihan permainan.
Contoh:
  • Belajar menggunakan dan mempelajari penggunaan simbul dalam penulisan dan bacaan.
  • Menunjukkan kefahaman berdasarkan pengalaman yang dialami.
  • Faham arahan dan undang-undang mudah dalam permainan.
  • Menunjukan sikap kerjasama, menunggu giliran dan gembira dalam permainan.
      

No comments:

Post a Comment